Sigorta Bilgi Merkezi tarafından açıklanan güncel verilere göre, sürücüler şehir, araç türü ve risk basamağına göre ciddi farklılıklar gösteren primlerle karşılaşacak.
Türkiye’de trafiğe çıkan her aracın yaptırmakla yükümlü olduğu zorunlu trafik sigortası, üçüncü kişilere verilen zararları güvence altına alıyor. Prim tutarları ise her ay Sigorta Bilgi Merkezi tarafından ilan ediliyor.
İstanbul’da otomobil için başlangıç primi 15 bin lirayı aştı
Açıklanan son tarifeye göre İstanbul’da bir otomobil sahibi, 4’üncü basamaktan sigorta yaptırarak trafiğe çıkmak istediğinde en az 15 bin 60 TL ödemek zorunda kalacak.
Trafik sigortası bulunmayan araçların trafikte yakalanması halinde hem para cezası uygulanıyor hem de araç bağlanıyor.
Bu ay trafik sigortası primlerine ortalama %1 zam yapıldığı bildirildi. İstanbul’da içten yanmalı motorlu araçlarda:
-Riskli sürücü (0. basamak): 45 bin 181 TL
-En düşük riskli sürücü (8. basamak): 7 bin 530 TL
Riskli ve risksiz sürücüler arasındaki fiyat farkının %500’e dayandığı görülüyor.
Ankara ve İzmir’de de fark büyük
Ankara’da 0. basamaktaki riskli sürücü için prim 43 bin 902 TL, 8. basamak için 7 bin 317 TL olarak açıklandı.
İzmir’de ise aynı basamaklar için sırasıyla 42 bin 623 TL ve 7 bin 104 TL ödenmesi gerekiyor.
Ticari araçlarda primler katlandı
Ticari taksilerde primler çok daha yüksek seyrediyor. İstanbul’da:
-0. basamak taksi: 121 bin 397 TL
-8. basamak taksi: 20 bin 233 TL
Ankara’da en düşük 19 bin 660 TL, en yüksek 117 bin 961 TL;
İzmir’de ise 19 bin 88 TL ile 114 bin 526 TL arasında prim uygulanacak.
Otobüslerde ise rakamlar rekor seviyelere ulaşıyor. İstanbul’da 31 koltuk ve üzeri bir otobüsün 0. basamak primi 290 bin 969 TL olarak belirlendi. Aynı aracın 8. basamaktaki primi ise 48 bin 495 TL.
Yeni araç alanlara müjde: Basamak düşme dönemi bitiyor
Mevcut sistemde sürücüler yeni araç aldıklarında, hasarsızlık basamakları ne olursa olsun zorunlu olarak 4. basamaktan başlıyordu.
Bu durum kazasız sürücüler için bir dezavantaj yaratırken, kazalı sürücüler için adeta ödül niteliğindeydi.
Yeni düzenlemeyle birlikte:
-Sürücü hangi basamaktaysa, yeni alacağı araç da o basamaktan sigortalanacak.
-8.basamakta olan bir sürücü yeni araç aldığında artık 4. basamaktan değil, doğrudan 8. basamaktan sigortalanacak.
-Aynı şekilde 1. basamaktaki yüksek riskli sürücüler de yeni araçlarında yine 1. basamaktan işlem görecek.
Aracını satıp yenisini alanlarda ise mevcut uygulama değişmiyor; basamak aynı şekilde devam ediyor.
Erken yenilemede de yeni kural
Şu anda poliçesini erken yenileyen sürücü, yeni poliçenin yürürlüğe giriş tarihine kadar kaza yaparsa basamağı düşmüyor.
Yeni düzenlemeyle birlikte:
-Erken yenileme yapan ve bu süre içinde kaza geçiren sürücülerin hasarsızlık basamağı bir kademe düşecek.
-Bu sayede hasarsız sürücülerin hakları korunurken, sistemdeki adaletsizliklerin de giderilmesi hedefleniyor.
Yeni dönem 1 Ocak 2026’da başlıyor
Genelgenin uygulamasına 1 Ocak 2026 itibarıyla geçilecek. Düzenlemeyle birlikte hem basamak sistemi hem de prim dengesi, sürücülerin risk profilini daha doğru yansıtacak şekilde güncellenmiş olacak.